Serenum Yachting

Serenum Yachting!

Firma Hi-WAY rozpoczęła projekt żeglugi z wykorzystaniem energii słonecznej.

Współczesna moda na życie w stylu SMART wypływa na oceany. W żeglarstwie gdzie od zawsze rządziły wiatr i woda wzbogaca się o energie jaką niesie ze sobą Helios, panele fotowoltaiczne i silniki elektryczne.

Obecnie świat idzie w kierunku wykorzystania energii elektrycznej we wszelkiego typu pojazdach: samochodach, dronach, rowerach, itp. W żeglarstwie od wieków korzystało się z siły wiatru jako podstawowego źródła napędu. Na największych rzekach poruszanie się za pomocą żagli i wiatru jest bardzo utrudnione, możliwe tylko w sprzyjających warunkach, a w kanałach z uwagi na budowę trasy wodnej praktycznie niemożliwe. Wobec tego wydaje się, że energia elektryczna pozyskiwana z paneli fotowoltaicznych jest tutaj nieoceniona.

Pierwsze w Polsce podwaliny do żeglowania korzystając wyłącznie z światła słonecznego zostały położone. O tym jak korzystając wyłącznie z energii słonecznej przepłynąć Odrą z Gliwic do Wrocławia opowiada Krzysztof, który samodzielnie przygotował kajak i opracował układ napędowy.

Idea projektu Wrocław

img

Celem projektu jest udowodnienie, że jest możliwe poruszanie się wodnymi drogami śródlądowymi, bez dostarczania energii lub paliwa z zewnątrz, tj. korzystanie tylko z dobrodziejstw natury. Plan zakłada przy użyciu napędu elektrycznego zasilanego solarnie dopłynąć z Gliwic do Wrocławia w wakacje ( 30.06 - 9.07.2018). Jest to dystans około 190km kanałem Gliwickim i Odrą. Do pokonania jest 26 śluz po drodze, aż do Mieszczańskiej we Wrocławiu. Na bazie zdobytych doświadczeń przygotować się na wyprawę do Amsterdamu (niespełna 1500km).

Projekt zakłada przepłynięcie z Gliwic do Amsterdamu w około 30 dni. Trasa ma długość niespełna 1500km. Wobec tego łódź powinna się poruszać z prędkością około 20-25 km/h. Takie przedsięwzięcie jest złożone technicznie. Chcąc zbadać jakim problemom należy stawić czoła, zdecydowałem się zbudować kajak solarny „na każdą kieszeń”. Celem jest dopłynąć solarnie, tj. przy użyciu silnika elektrycznego i baterii słonecznych do Wrocławia. Dystans dzielący punkt startowy - miasto Gliwice i docelowy wynosi 190 km. Konstrukcja kajaka jest otwarta i opiera się na ogólnie dostępnych komponentach. Każdy na bazie mojego doświadczenia może skonstruować własny kajak, który mieści się do każdego bagażnika samochodowego, autobusu i pociągu. Takie są założenia. Planuję w 9 dni dotrzeć z portu w Gliwicach do Przystani Uniwersyteckiej w centrum Wrocławia (znajduje się nieopodal śluzy Mieszczańskiej). Energię pozyskuję w całości z promieniowania słonecznego, poza wstępnie naładowanymi akumulatorami. Sterownie kajakiem jest całkowicie zautomatyzowane. Sterownik z baterią akumulatorów LI-ION waży 2,2kg. Panel słoneczny waży około 6kg (docelowo 3kg), a pawęż, elektryczny ster i silnik około 3kg. Sam kajak waży 11kg i wszystko się mieści w plecaku, poza panelem fotowoltaicznym (docelowy będzie także będzie składany i chowany w plecaku). Załogę kajak stanowi sternik Krzysztof i pies bosman Łatek. Dodatkowo posiadamy pełne zestaw wyposażenia turystycznego tj. namiot, kuchenka, materac i rzeczy osobiste – razem około 14kg. Poza przyrodą po drodze napotkamy na wiele pięknych i interesujących miejsc np. ręcznie przeciągane promy rzeczny, barki z węglem, fajnych ludzi w marinach, przemiłą obsługę 26 śluz po drodze, intersujące miasta i wsie.

Serenum Yachting! Słoneczne żeglowanie!

Informacja dla prasy i mediów

Niniejsze informacje, wizerunek oraz zdjęcia zawarte w artykule można wykorzystywać do celów prasowych i medialnych. Zezwalam na nieodpłatny przedruk lub umieszczenie zdjęć w dowolnych mediach tj. stronach internetowych, telewizji, radiu, gazecie w całości lub w formie skróconej, jednak w taki sposób, że nie następuje zmiana przekazywanych przeze mnie treści. Zezwalam również na umieszczanie w mediach imienia i nazwiska autora jako część informacji o tematyce związanej z żeglarstwem.

Autor: Krzysztof Czoba biuro@hi-way.pl

czytaj dalej ...

Wiadomości